ZDROWIE

Witaminy i minerały dla...

Każda z tych substancji jest niezbędna dla zdrowia, ale niektórych bardziej potrzebują panie, innych zaś panowie.

... dla kobiety

Wapń

Dba o prawidłową pracę serca i innych mięśni, mocne nerwy i spokojny sen. Łagodzi objawy alergii, pobudza ogólną odporność, wspomaga proces krzepnięcia krwi. A przede wszystkim zapewnia zdrowie kościom. Tymczasem podczas ciąży, a potem po menopauzie kobiety narażone są na znaczne ubytki wapnia. Grozi to m.in. osłabieniem zębów i szybkim rozwojem osteoporozy.

Dobre źródło: mleko, jogurt, sery białe i żółte; preparat Dolomit, Osteoblock, Vicalvit D.


 

Żelazo

Podczas każdej miesiączki kobiety tracą znaczną ilość tego pierwiastka. A ma on za zadanie pomoc w wytwarzaniu hemoglobiny i dostarczaniu tlenu do wszystkich komórek. Jest składnikiem wielu enzymów potrzebnych do przemiany materii. Zwiększa odporność organizmu, nadaje skórze ładny wygląd.

Dobre źródło: ryby, mięso (zwłaszcza czerwone), grejpfruty, zielonolistne warzywa; preparat Periofem, Vitafem, Spirulina, Falvit.

 

 

 

Witaminy z grupy B

Biorą udział w wytwarzaniu krwinek czerwonych, wspomagają układ nerwowy. Są niezbędne w przemianie materii, pomagają w walce z miażdżycą. Ich niedoborem zagrożone są zwłaszcza kobiety biorące pigułkę antykoncepcyjną. Podczas ciąży niski poziom kwasu foliowego (wit. B9) zwiększa ryzyko wad układu nerwowego płodu.

Dobre źródło: orzechy, banany, brokuły, pieczywo pełnoziarniste, otręby; preparat B Compositum, Feminatal, Prenatal.

***

... dla mężczyzny

Cynk

Od niego w dużej mierze zależy udane życie seksualne mężczyzn, płodność i wydzielanie hormonów płciowych. Cynk odgrywa też ważną rolę           w funkcjonowaniu układu odpornościowego. Odpowiada za ostrość słuchu i smaku. Ma wpływ na wygląd skóry, jasność myśli i zdolność kojarzenia.

Dobre źródło: owoce morza, fasola, sery pleśniowe, jaja; preparat Bio-Cynk, Salfazin.

Selen

Dzięki niemu panowie mają możliwość uniknięcia kłopotów z prostatą. Ponadto selen jest silnym antyoksydantem, chroni układ krwionośny, zmniejsza ryzyko rozwoju raka. Zabezpiecza też przed szkodliwym wpływem metali ciężkich.

Dobre źródło: pestki dyni, otręby, ryby, mięso drobiowe; preparat Bio-Selen+Cynk, Selenium, Maca plus Bioselen.

Witamina C

Ułatwia zwalczanie infekcji. Chroni też naczynia krwionośne, obniża poziom cholesterolu, a tym samym zapobiega miażdżycy. Jest niezbędna do wytwarzania kolagenu, który zapewnia jędrność skóry i szybkie gojenie się ran. Zwiększone zapotrzebowanie na nią mają palacze, osoby mające za wysokie ciśnienie, żyjące w stresie.

Dobre źródło: warzywa i owoce, zwłaszcza pomarańcze, kiwi, pomidory, papryka; preparat Rutinoscorbin, Rutovit (wit. C z rutyną).